Columns van De Reisdokter

Ronald Hulsebosch, expeditieartsInspelend op de actualiteit en puttend uit zijn uitgebreide praktijkervaring behandelt dokter Ronald Hulsebosch in deze column de gezondheidsrisico’s op reis en schrijft wat je er tegen kunt doen. Ronald Hulsebosch is huisarts in Den Haag en is zeer betrokken bij Nederlandse expedities.

De combinatie van zijn beroep en passie voor buitensport zorgt ervoor dat hij naam gevestigd heeft als expeditiearts. In 2001 nam hij het initiatief voor de unieke formule voor reisvaccinaties: De Reisdokter. Bij diverse huisartspraktijken kunt u terecht voor medisch reisadvies, vaccinaties, malariapreventie en medical kits.

Golven als bergen

De Fastnet zeilrace van 1979 staat te boek als een van de grootste rampen in de geschiedenis van het zeezeilen. Een enorme storm bereikte zijn hoogtepunt op de Ierse zee tussen zuid Engeland en zuid Ierland te midden van 2700 mensen op 303 zeilboten.
Wat begon als zeilwedstrijd eindigde als wedstrijd in overleven. Vele zeilers hadden dit laat door en richtten hun aandacht nog op de wedstrijd, terwijl het daar niet meer om ging. De wind haalde 55 knopen en de golven waren 15 meter hoog. Niet door lifelines beschermde zeelui sloegen overboord, een kwart van de vloot zonk. Ondanks een massale reddingsactie met helicopters verdronken 15 zeilers. 24 Bemanningen verlieten hun boot en konden ternauwernood worden gered uit kapotgeslagen rubberen bootjes.

De droge conclusie van een onderzoek van de Royal Yachting Association en de Royal Ocean Racing Club luidde:” …the sea showed that it can be e deadly enemy and that those who go to sea for pleasure must do so in the full knowledge that they may encounter dangers of the highest order.” Het onderzoek bracht aan het licht dat vele boten en zeilers niet waren voorbereid op dit soort gevaren. Gebreken van boten en uitrusting werden onderkend en nieuwe richtlijnen opgesteld.
Het doet denken aan de rampen op de K2 in 1995 en 2008 , waar vele klimmers het leven lieten door een onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden waar op het eerste gezicht weinig aan te doen leek. Bij nadere analyse en met kennis van zaken en zelfinzicht zijn er toch altijd menselijke factoren aan te wijzen, die de ramp op zijn minst groter hebben genaakt dan nodig was.
Bergen en zee lijken op elkaar in schoonheid en gevaar.
Dergelijke rampen spreken tot de verbeelding en roepen reacties op als: “Dat gebeurt nu eenmaal op het water en in de bergen. Het is spelen met je leven. Ze zoeken het zelf op.”. Gelatenheid aan de ene kant, beschuldiging aan de andere kant.
Echter, de werkelijkheid is dat de meeste ongevallen gebeuren bij mooi weer, op beschut binnenwater, en tijdens eenvoudige bergwandelingen als de zon schijnt en er geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn. Dan trekt men er op uit, slecht voorbereid op plotselinge veranderingen van het weer en niet gehinderd door kennis van zaken. Ik heb mensen op gympen en zonder touw, pikkel en gordel een gletsjer zien oversteken. Uit een onderzoek van de U.S Coastguard in 2007 bleek dat 90 % van de 685 slachtoffers van bootongelukken geen zwemvest droeg! En ik dacht dat alleen bergsporters dom waren. Op het water speelt alcohol een grote rol bij 25% van alle dodelijke ongevallen. Hierin onderscheidt de bergsport zich positief. Voor zover ik weet wordt alleen in hutten wel eens stevig gedronken. Hoewel het bij skiërs en snowboarders wel eens anders zou kunnen zijn.

Uit alles blijkt dat zowel op het water als in de bergen het de mens is die faalt en niet de uitrusting. Het is nooit de schuld van het weer en de omstandigheden alleen, ook niet van één persoon al kan de verleiding groot zijn dat te denken.


Ronald Hulsebosch

Website en afsprakenmodule zijn gerealiseerd door BaseNet | © 2019 De Reisdokter